بازی بپر و ببر

استارت آپ چیست ؟

استارت آپ چیست ؟
چکیده مقاله : انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۳۰ ۰ نظر ۱۳۶ بازدید

احتمالا در سا ل های اخیر در حوزه ی کسب و کارها این کلمه را بسیار شنیده اید. سرویس های بسیاری که در سراسر جهان با ایده هایی ناب به وجود می آیند و در مدتی کوتاه موفق می شوند مسیری صد ساله را در یک شب طی نمایند.

موفق شدن این نوع شرکت ها در گوشه گوشه ی دنیا باعث شده تا بسیاری به این مقوله علاقمند شوند. در ایران هم مانند بسیاری از جاهای دنیا ، همین تب استارت آپ در جریان است. به همین دلیل

با جستجوی این کلمه دنیایی از مقالات و مطالب در اینترنت در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

این حجم علاقمندی دلیلی شد تا سلسله مطالبی را به صورت قدم به قدم و به زبان ساده در این باره ارایه کنم.

ابتدا باید استارت آپ را تعریف کنیم.

به چند صورت می توان استارت آپ را تعریف نمود که ابتدا یک تعریف ساده ای از آن را در اینجا ارایه می کنم.

استارت آپ به کسب و کاری گفته می شود که بخشی از آن مبتنی بر فناوری باشد. گرچه به کلیه ی کارهایی که بر پایه فناوری باشد استارت آپ نمی گویند ، اما قطعا بخشی از فرایند یک استارت آپ بر پایه ی فناوری می باشد. (منظور از فناوری موبایل یا کامپیوتر و یا اینترنت و امثال این هاست.)

در ادامه تعاریف کامل تر و بهتری از استارت آپ را می آوریم که در صورت علاقمندی شما با این مقوله ، توجه شما را به آن جلب می کنم.

تعریف دوم را با ذکر یک مثال شروع می کنم. تصور کنید شما در مرکز شهر یک فست فود با مساحت 10 متر مربع و 5 کارمند و مثلا روزی 300 مشتری دارید. حال اگر با مشکل کمبود جا و سرعت خدمات دهی مواجه باشید و بخواهید ظرفیت خود را به 600 نفر برسانید باید احتمالا باید مساحت خود را به 20 متر و تعداد کارگران را به 10 نفر برسانید. این یعنی هزینه ی کسب و کار شما به نسبت درآمد شما افزایش پیدا می کند. اگر در کسب وکاری رشد در آمد ها با هزینه ها نامتناسب باشد(یعنی مثلا به ازای یک واحد هزینه بیشتر درآمد شما 10 برابر شود) کسب و کار مقیاس پذیر نامیده می شود.

حال که با این مفهوم آشنا شدید می توانید به راحتی حدس بزنید که استارت آپ ها جزو دسته ی کسب و کارهای مقیاس پذیر هستند. البته در تعریفی نانوشته استارت آپ ها معمولا با رشد نجومی در آمد به ازای هزینه مواجهند.

نمونه ی آن ها واتس آپ است که در حالی 13 میلیارد دلار قیمت گذاری شد که تنها 50 کارمند داشت. و یا نرم افزارهایی مانند دیوار و یا کافه بازار که تعداد کارمندان و هزینه های بسیار پایینی نسبت به درآمد هایشان دارند.

شاید تا اینجا علاقمند شده باشید که یک استارت آپ برای خودتان راه اندازی کنید اما خبر بدی برای شما دارم. مقیاس پذیری که در بالا به آن اشاره شد در مورد استارت آپ ها قابل پیش بینی نیست. حتی موفق ترین سرمایه گذار های دنیا هم نمی توانند موفقیت یا عدم موفقیت پروژه های خود را دقیقا بدانند. و برای سرمایه گذاری در استارت آپ ها که در مقاله ای به آن اشاره خواهم کرد حتما سبدی از انواع استارت آپ را در نظر می گیرند.این عدم پیشبینی به حدی بزرگ است که آمار ها خبر از 90 شکست به ازای 100 راه اندازی می دهد. گرچه موفقیت واقعی شاید نصیب دو یا سه تا از این 100 استارت آپ شود.

البته مشکل دیگری هم در این زمینه وجود دارد که جذب مشتریست. در زمانی که این مقاله را به نگارش درمی آورم دولت با انواع مختلفی از سبد های تشویقی قادر به جایگزین کردن تلگرام با یک نرم افزار وطنی نیست و هیچ نرم افزاری نتوانسته توجه مشتریان را به خود جلب نماید. این مشکل در همه جاهای دنیا وجود دارد که البته دلایل بسیاری هم می تواند داشته باشد که بسیاری از آن ها حتی قابل کشف نیستند.

این احتمال شکست بالای استارت آپ ها باعث شده تا متد و روش هایی برای کم کردن هزینه ی این شکست به کار گرفته شود. مواردی چون متد اجایل یا چابک و دیگر روش ها که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

امیدوارم در ادامه با ما همراه باشید.

دوستانی که این مقاله را مطالعه کرده اند، از مقالات زیر نیز استقبال کرده اند:

نظرات

به این مقاله امتیاز دهید

۴ نفر (امتیاز مقاله ۵)